onsdag 16 juli 2008

att leva med Rosacea



Åh vilken skön morgon det blev här… Henke är ledig! Vi kunde äta frukost tillsammans. Vi åt risgrynsgröt och hade det allmänt mysigt. Det var väldigt trevlig!
Det här med det jag skulle göra igår, det blev bara att jag bädda rent i sängen. Tvättmaskinen har jag satt på här nu. Ska försöka ta ett raschia och fixa iordning. Men jag måste ut och röra på mig – jag har bestämt mig, jag ska gå två dar i veckan nu. Nu är jag piskad att göra det, för imorgon ska jag fixa med husvagnen till Fallens dagar och då blir det inte så mycket tid för mig att komma ut och gå med stavar eller något.
Sen läste jag Linda Rosings blogg här, i förrgår fick hon en dildo i present… ja, vilka roliga bloggare det finns, som kan skicka såna presenter.
Det är lite lugnt här.
Ja nu blev det ingen promenad för mig, det började spöregna. Jag har lyssnat färdigt på Anna Janssons bok – den var hemsk och spännande. Det är det enda jag har gjort.
Sen håller jag på och mailar med den där tjejen, som ska göra om min blogg. Hon håller på och gör jättefina saker här nu.
Vi ska baka pizza här, ikväll och ta det lite lugnt. Sen ska ju jag börja och slita med Fallens dagar och Henke ska börja jobba imorgon.
Vi öppnar på Fallens dagar kl 11.00, med Taltjänst på fredagen. Vi kommer att ha öppen enda fram till kl 18.00 på fredagen. Det är fredag, lördag och söndag mellan kl 11.00 till kl 18.00. Det kommer att bli tufft för oss och jobba med dyslexi hela helgen, men jag får lite avlösning ifrån föreningen, så då kommer det ju andra med också då. Så jag hoppas att det inte blir regn i helgen – jag hatar det där regnet, nu får det vara slut på´t! Jag hoppas att det blir fint väder! Nu har jag ringt och bokat parkeringar och jag har även ringt till husvagnsfirman, som lånar ut. Det är Trollvagnen som hjälper oss med husvagn. Vi har diskuterat och sen har jag pratat med dom som ska stå här på Fallens dagar.

Jag är så trött på folk som frågar – vad fin du är i ansiktet, du har solat och är så grann men jag har faktiskt Rosacea, vuxenakne är det. Det kan blossa upp i pannan, näsan, kinden eller hakan och jag har alltihopa det. Det kan bli stora varbölder. De vet inte vad det kommer sig, att man har sånt här. Jag tror att det beror på att jag har stressat i så många år och hållit på. Så nu ska jag försöka att ta det lugnt. Jag är väldigt torr i ansiktet, men min nya läkare har gett mig en väldigt bra mjukgörande salva och det känns bra. Det är som brännskador egentligen. Jag har inte solat, för jag kan inte vara ute i solen, för då blir jag som ett stoppljus i ansiktet. Så det känns inte roligt! Det är inte många som har detta i Sverige – 10% - det är inte många. Jag tycker det är skit att ha detta och leva med det! Det känns inte alls bra. Nu går jag ut med att jag har den här sjukdomen.

Vad jag har kvar att göra idag är:
- fasen, det mer tvätt idag .Suck
- Damsuga huset.
- fixa middag.
- Ringa om husvagnen
- Ringa dom som ska stå på falls dagar.

Inga kommentarer: