fredag 11 juli 2008

Hur svårt kan det vara att ha dyslexi??

Ja, jag har jättesvårt att skriva och stava och så där. Jag är som en kratta på detta och det är jättejobbigt, men det är tur att jag har taltjänst till hjälp. Jag kan inte formulera mig, jag har svårt för det. Jag kan inte läsa tjocka texter, ingenting sånt och det är ganska jobbigt faktiskt, det känns tufft. Men det är tur att biblioteket har ljudböcker, daisyböcker, så jag kan gå och lyssna på böcker. Det är ett bra tips, där man kan få mer ord och formuleringar. Nya flashiga ord. Den enda nackdelen är att det tar tid innan de nya böckerna är inlästa – jag längtar efter Leif GW Perssons nya bok och Anna Janssons, men det dröjer väl innan jag får dem… Jag är tvungen att köpa dem nu, men jag tycker inte att jag ska behöva köpa någonting som kostar 300 kr/bok, jag tycker det är hemskt att det kostar så mycket faktiskt.
Sen att affärerna byter logotyper varor, det är jättesvårt och döper affärer till konstiga namn, man jag kan inte uttala vissa, för det ska uttalas på engelska. Det är jättesvårt också.
Sånt är livet, för mig. Det är hemskt ibland att ha det så här, förr flydde jag, men idag står jag kvar och säger: ”Jag kan inte läsa detta” och då måste vi alla ställa oss upp och säga ”jag kan inte detta”. Det är inget fult att säga: ”Jag kan inte” faktiskt.

Inga kommentarer: