lördag 21 april 2012

tackopaj

God morgon, varför vaknar man så tidigt? Klockan är ju bara fem i åtta. Men jag pinar upp mig och går och sätter mig och ser på Nyhetsmorgon. Det är lite trevligt och sitta och glo på det och äta lite frukost. Men det är bara filmjölk och flingor och kaffe. Jag orkar inte äta något mer. Få, se vad jag orkar göra idag. Jag kanske måste städa här och greja lite granna. Det handlar om vinylplattor nu på TV´n så det är lite trevligt och kika. Men ni får ha det så gott!

Vilken skön helg det har varit, alldeles ensam men nu ljuger jag. Gjorde en Pias taco paj, den var helt underbar så jag bjöd in Jönsson och ”kontrollanten” på lunch, plockade i diskmasken. Sen blev jag slö och tittade på tv på kvällen är din.

Tacopaj 6 portioner
Pajdeg:

75 g smör
 2½ dl vetemjöl
 3/4 dl Kesella lätt
 Gör så här:

 Hacka samman smör och mjöl till en grynig massa.

 Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform (ca 24 cm i diameter). Sätt ugnen på 200 grader. Låt pajen vila i kyl ca 30 min.

 Förgrädda pajskalet ca 10 min.
Fyllning: 

500g köttfärs, 1 msk smör eller margarin, 1 påse tacokryddmix, 1 vitlöksklyfta, 2 msk tomatpuré, 2 dl vatten, 2 tomater, 2 dl créme fraiche, 1/2 dl majonäs, 2 dl riven ost
 salt och peppar, 1/2 rödlök

Ugn 225 grader. 

Gör så här: 

Fyllning:

 Fräs färsen smulig i stekpanna med smör. Strö över kryddmixen, pressa i vitlök och tillsätt tomatpuré och vatten och koka ihop i 5 minuter. Lägg fyllningen i pajformen. Tärna tomaterna och strö över. 

Blanda créme fraiche, majonnäs,ost och salt och peppar och bred över färsen. Strö över tunt skivad lök och grädda i 15 minuter. 

Servera med en sallad till:

Original pajdeg: 

75 gram smör eller margarin

 2 1/4 dl mjölk

 6 dl vetemjöl

 1/2 tsk salt

 1 msk bakpulver

 Gör så här:

 Smält smöret i en stor kastrull. Häll i mjölken och blanda i mjöl, salt och bakpulver och arbeta i hop till en deg. Platta ut degen i en stor pajform. 

Jag tror att jag använde mig av denna pajdeg när ni var här på besök. Men båda är jätte bra till mat pajer.

Lycka till.



..

Inga kommentarer: