lördag 1 september 2012

Skördefest





 stop vid nr 7 stora Antik & Loppislada. Här hittar du många nyrenoverade möbler, antika föremål samt mycket smått och gott. Allt mellan himmel och jord.
stopp vid nr 8 Torse Trädgård
nästa stopp blev nr 14
Gammal AffärVälkomna till Ölseruds kvarn! Här öppnar Värmlandsnäs hembygdsgille den gamla affären under skördefesten.
nästa stopp nr 23 Trone Hatts Gård Trone Hatt! Den lilla marknaden på den stora Skördefesten. Vi tillgodoser många sinnen för kvinna, man och barn; gammal som ung. I vår gårdsbutik säljer vi hantverk och linnekläder. Dessutom är vi mycket stolta över att kunna presentera flera andra gästutställare, gamla favoriter och nya bekantskaper. Vår populära grillbufé serveras som vanligt på logen. in




vi stan  vid nr 21Bodaholms Gård med Potatistavlan Potatis är vårt levebröd och denna fantasiska knöl kan användas till mycket. Köp nyupptagen tvättad potatis av en rad olika sorter. Se sorteringsanläggningen i full verksamhet. Lika populära varje år är våra pinfärska chips av egen King Edward. Vår fantastiska Potatistavla av Emma Karp Lundström finner ni i "galleri" jordkällaren. Provsmakning och bildspel i lagerhuset. Kika runt på maskiner, lager och odling. Försäljning av potatis och chips både i lagerhuset och i källaren vid vägen. Årets sorter är King Edward, Mandel, Asterix, Linzer Delikatesse, Amandine och Blå Kongo. Lantsorter från Nordiska genbanken, Blå Dalsland, Leksands vit, Rättviks röd, Svensk röd, Gullöga, Röda krokar samt "Lurö"potatis finns i begränsad omfattning.




sista stop blev nr 12
Närproducerat- Smått & gott på Herrestad Här är det den Värmländska maten och hantverket som är i fokus.
Hos oss på Herrestad Lantprodukter finns många produkter till försäljning. Kvarnen är öppen med försäljning av ullprodukter och hemvävt.








God morgon på er! Det är lördag och jag har ingen lust över huvudtaget att åka på den här resan, som vår bostadsrättsförening ska göra. Men jag får väl klä på mig här och göra mig i ordning. Jag kom ner till busshållsplatsen och träffade dem och vi fick en banan och äpple. Sen satt vi i bussen och så kommer vi till Säffle.

Vi skulle ju på skördefesten i Säffle. Jag frågade hon som har hand om det om det vet hur de ska köra ute på Värmlandsnäs, men nej, så jag hjälpte chauffören, så jag blev guide där ute. Jag var jättepirrig och kände mig jättestirrig, för jag var lite osäker på vägarna och så. Men jag pricka rätt på första stoppet och stoppet blev nummer sju, på antika loppladan. Här hittar man många nyrenoverade möbler och mycket smått och gott mellan himmel och jord. Där var det en som visad trick med en liten häst. Jag köpte mig en svagdrickekagge gjorde jag där. Jag tyckte det var lite trevligt och så där. Sen for vi till nummer 8, Torse trädgård. Det var lite trädgårdsgrejor och trädgårdsplantering, men jag tyckte det var så visset. MEN de hade världens godaste glass där! Jag smaka på skrävemjölglass med krusbär den var så god och helt underbar att äta! Sen såg jag en jättefin cementfågel, som jag skulle vilja sätta hos pappa, men det blev inte så. Det var det andra stoppet. Sen stannade vi i gamla Ölseruds affär. Nu vet jag inte vad han heter, som var konstnär som ställde ut där, men jag tycker att han målar jättefina tavlor. Sen köpte jag potatis där, eller potäter som jag säger. Vi var där och titta lite. Sen tyckte jag att vi skulle äta och föreslog att vi åker till Trone Hatt – det är en lill-marknad på stora Värmlandsnäs. De tillgodoser många sinnen och för kvinnor och män, gamla som unga. Gårdsbutiken säljer hantverk och linnekläder. Dessutom är vi mycket stolta över att kunna presentera flera andra gästutställare, gamla favoriter och nya bekantskaper. De hade ju en grillbuffé på logen. Det var karré med potatisgratäng och grönsaker – det var jättegott! Det var helt underbart! Jag träffa min kära mor där, hon stod och sålde. Sen var det något konstigt djur där, jag vet inte, det var inte lama, utan ett annat djur som de hade. Den var jättesnäll, den var som en hund, fast en stor lång hund, som man kunde gå ut och gå med! Vi var tvungna att åka till Bodaholms gård och se potatistavlan i år. Den var så fin! Det var ett troll ute i skogen, som var gjort av potäter! Den var så…. Vi stod och titta på den jättelänge! Där köpte jag chips och det tyckte jag var väldigt gott! Nu har jag både köpt godis och chips! Sen blev det sista stoppet på Herrestad, där min morfar var rättare, så kallades en förman förr i tiden. Det var en gammal kvarn. Jag köpte ostkaka där och så sa jag till en i gruppen: ”Smaka på den här, den är jättegod!”. ”Nej, jag tycker inte om.” Men sen köpte hon och tyckte den var jättegod ostkaka! Sen köpte jag kålrot där, så nu ska jag försöka göra rotmos. Det var ju väldigt käckt och det var mycket folk. Men jag var ju jättenervös för den här resan, men bostadsrättsföreningen tackade mig, för att jag hjälpte till. Det kändes roligt och det var en trevlig och härlig dag. Men man var trött efter dagen, men det var helt underbart att få komma ut på en sån här resa. Jag tog faktiskt inte så mycket foton den här gången, det blir så ibland. Ni får ha en bra dag och en bar kväll!

Inga kommentarer: