onsdag 24 december 2008

julafton

Idag är det julafton – kan ni tänka er det? Det är redan jul! Jag har väntat ett helt år på julafton.
Jag tycker att det ska vara barnens jul, det ska inte vara spritens jul, alkoholens jul, jag tycker verkligen inte detta. På min tid, när jag hade jul, var det jul. Min mamma och min pappa hade aldrig någonsin sprit på julen, aldrig någonsin under hela min uppväxt, och det var så trevligt! Jag var i centrum. Jag fick mina klappar. Det första jag fick på morgonen så fick jag en skål, och då sa mor att tomten som hade varit här, det var lite godis – jag fick äta godis på morgonen! Det var en tallrik med jultomte i, den glömmer jag aldrig faktiskt. Och så fick jag ett paket för jag hade namnsdag, jag heter Eva också. Det var det, sen gick jag ner och åt tomtegröten och åt skinka. Ett år var vi hos mormor och andra året var vi hos oss. Det var bara en järnväg emellan. Det var väldigt trevligt!
Sen hade jag en busig granne också. Dom hade inga barnbarn, jag fick vara deras. Ett år visste inte mamma vad hon skulle göra med honom… Vet ni vad han hade köpt till mig? – Ett trumset! En trumma som lät och den trummade jag på hela julafton!
Vi hade så trevligt, och jag var i centrum och det tycker jag att barnen ska vara och få sina julklappar! Eller något annat, det behöver inte vara julklappar, det kan vara annat. Men ingen alkohol julen, det tycker jag verkligen inte att det ska vara.
Det ska vara en fridfull jul med god julmusik och sitta och mysa framför Kalle Anka, och baren ska ses och det ska inte vara flaskan. Tänk på barnen och tänk på dom hemlösa som sitter ensamma ute någonstans. Det är synd om många människor idag. Många äldre som sitter ensamma på sina hem och ligger sjuka och dåliga. Jag tycker vi ska ha en fridfull julafton nu!
God jul på er!

Inga kommentarer: