tisdag 8 juli 2008

Dator och hjälpmedel



Jag hade inget ont i benen, ingenting, i morse när jag vakna och jag var ganska pigg! Jag tog kaffe med rostat bröd och marmelad – det var rabarber- och jordguppsmarmelad – guuud va´ gôtt det är! Den finns inte här i Sverige, den finns bara i Danmark, och den är godast i Danmark.
Sen satt jag och fundera på tiden, hur den har blivit, från skrivmaskin till dator. Jag tänkte på det, när jag skulle ha en dator, det var många som sa att jag skulle ha nytta av det. Jag köpte mig en dator. På den tiden var det modem. En vän till mig sa: ”Skaffa dig modem du”. Det var reklam då – köp tre ostar så får du ett ADS-grej – uppkoppling. Det tog jag och jag tyckte ju det var kanonbra! Jag kunde komma ut på nätet, men jag kunde ju ingen engelska och det var mycket på engelska på nätet, men jag lärde mig en hel del. Sen byttes operativsystemet till -98 och jag fortsatte med det här modemet och detta. Sen helt plötsligt, här ute på landet, så fick vi ADSL. Det var ju kanonbra, nu kunde folk ringa när som helst, och man kunde inte säga att man satt ute på nätet och betalade räkningar.
Sen kom XP:n på datorn. Inflationen med tekniska hjälpmedel, det har gått långsamt. Det har gått framåt med tekniska hjälpmedel, men priserna är skyhöga fortfarande och det är ju inte så käckt!
Nu på eftermiddagen har jag gjort lite middag. Jag tog potatis och stekte fläsk och gjorde löksås – gud va´ gott det var! Så tog vi lite kaffe och satt och slappa. Åh gud vad bra Allsång på Skansen var idag, med Brolle.

Inga kommentarer: