måndag 13 april 2009

fläsk och löksås



Efter att Henke gett mig frukost så började jag göra rulltårta igen och testa. Men jag tror mitt bakplåtspapper är skitdåligt. Jag ska köpa nytt sånt. Jag fick en rulle av mormor när jag flyttade hemifrån och det är 26 år sen. Jag tror jag ska ta och slänga den i stället.
Jag tror inte den är så bra längre. Så jag gjorde rulltårta med hallon och grädde – blandade jag ihop och rullade ihop i. Jag ska bjuda en kollega till Henke som kommer här. Han längtar efter fläsk och löksås, han tycker jag gör så gott. Så det ska jag bjuda på till middag idag och sen ska bjuda på rulltårta och kaffe efteråt. Så får vi se om han äter detta.
Och Henke är ute och byter till sommardäck nu på bilen så får vi hålla tummarna för att det inte blir något vinterväglag eller något sånt då. Och solen skiner – och skit! - tvättmaskinen har gått i sönder. Idag fick vi för första gången på länge handtvätta hans skjortor till jobbet. Så får vi hålla tummarna för att de torkar tills morgon också. Fy, säger jag, ska inte tvättmaskinen hålla mer än 5 år? Det kan inte jag begripa. Usch!

Löksås
2 gula lökar
ca 2 msk smör
2 msk vetemjöl
3dl mjölk
2dl grädde
½ tärning köttbuljong
salt
peppar
Löksås:
Skala och hacka löken. Fräs den mjuk i fettet i en kastrull ta fettet från stekfläsk och häll i. kastrull och Strö över mjölet och smula i buljong och sedan mjölk och grädde..tillsätt allt på en gång och koka upp under omrörning.Stek fläsk och koka potatis och servera detta.

Varm mack med kräftsås

Varm macka med kräftsås
Gör en vitsås och häll i kräftor och dill .
Ta ett vitfrombröd
Smeta på tomatpuré
Sedan kräftsåsen
En skiva tomat
Riven ost.
Ugnen 200 grader ca (10 min)

Inga kommentarer: