lördag 26 september 2009

en kurs i Nya FN konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Jag satsar här på lördag morgon och ska sticka i väg på en kurs. Vi ska lära oss om Nya FN konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Det materialet vi fått ska vi ta och fördjupa oss i idag på Swania i Trollhättan. Och jag är så intresserad av detta, för det är ju rättigheter som vi alla behöver veta om som är igång nu här, så att vi får se hur det blir idag.
I Men nu ska jag knalla ut till vägen där en kompis hämtar mig.
Jag måste ha dåligt självförtroende. Jag blir så trött på mig själv.
FN konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. - Ja, jag var på en sån kurs idag Och det som dom sa där var inget nytt. Det var typ som en repetition för mig alltihopa. Men vi fick veta att det kommer och vara en inbjudan till politiker den 14 november med information och besked om detta.
Den har jag tänkt och gå på.
Jag måste tänka till och säga till att jag måste ha hjälp. Jag måste ha hjälp! Jag måste tänka på detta nu, att jag inte ska vara så mesig och slingra mig och allting. Nu måste jag faktiskt tänka till lite granna mer här och se hur jag kan göra.
Nu är Henke ute och festar ikväll och jag ska koka mig högrevssoppa här och göra i ordning till honom tills i morgon. Det får väl gå. Och ikväll ska Henke ut och jag blir väl själv hemma, men jag är så nöjd för jag köpte Camilla Läckbergs nya bok. Jag var tvungen att lyssna på den kände jag. Det känns väldigt härligt.
Jag ska till bokmässan. Vi får se hur det går där i morgon.
Och jag hoppas att Karl Petter vinner Kändisdjungeln ikväll mot Jannike. Det hoppas jag verkligen. Jag ska se på det och sen ska jag gå och lägga mig. Ni får ha en bra kväll!
lite info om en kurs i Nya FN konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
HSO Västra Götaland 2009 09 26

Fördjupning, Nya FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning; Agenda 50
Varför heter det Agenda 50? Det finns 50 artiklar i konventionen.
Bakgrund:
Sverige föreslog 1989 att FN skulle anta riktlinjer för funktionshinder. FN har arbetat fram 22 standardregler för funktionshindrade. Nu har också en konvention kommit.

Bengt Lindkvists utredning, Lindkvists 9:a , om bemötande, delaktighet och inflytande kom 1999. Utredningen har betytt mycket inom funktionshinderområdet.

Sverige har deltagit aktiv i FN´s arbete med nya konventionen som Sverige nu ratificerat = antagit i januari 2009. Sverige var snabba med att ratificera för att kunna få ett inflytande i fortsatt internationellt arbete med konventionen.
Under dagen ska vi använda HSO´s häfte (det blåvita)

MR i häftet = mänskliga rättigheter.
Sverige har antagit Agenda 50. Den är inte en nationell lag. Svensk lag gäller, men konventionen kan användas när man tolkar våra nationella lagar.

Artikel 3: Innehåller 8 principer för allt arbete med varje rättighetsartikel. Det handlar bland annat om jämställdhet, respekt för barns utveckling och barnens rätt att bevara sin identitet.

Synpunkt: förklara ”från patient till medborgare”

Hans: Det är namnet på en utredning som ledde fram till ett politiskt beslut från 2000 05 31. En enig riksdag bestämde då att ”Sverige ska vara ett tillgängligt samhälle 2010”. Vi vet nu att målet inte kommer att nås. Ta till exempel kollektivtrafik. Västtrafik har sagt att de inte klarar full tillgänglighet. Alla hållplatser kommer aldrig att bli tillgängliga. Fordon beräknar man ska vara tillgängliga till 2012.
I Västra Götaland finns en Tillgänglighetsdatabas.
www.vastsvenska.se. Den kan man använda för att planera resor, utflykter, besök. Tillgängligheten bedöms utifrån 5 funktionshinder:
- svårt att röra sig
- svårt att se
- svårt att höra
- svårt att tåla vissa ämnen
- svårt att tolka, bearbeta och förmedla information

Både privata företag, kommuner och landsting kan lägga in material i databasen. Västsvenska turistrådet hjälper till med hur man inventerar och lägger in information.
Fortsättning Agenda 50:

 artikel 4 beskriver organisationernas rätt till samråd och delaktighet i planering
Hur vi kan använda konventionen? Granska hur artiklarna kan stödja ett ärende. Använda granskningen vidare för påverkan, förslag, överklaga.
Vi borde använda Diskrimineringsombudsmannen, DO mycket mer!
 Exempel på hur man kan använda konventionen. Här finns olika fallbeskrivningar och vilka artiklar man kan använda sig av som stöd för sin sak.

Inga kommentarer: