måndag 13 augusti 2012

problemlösnings eller nytt?

Första dagen efter sommarlovet och började jobba. Då fick vi gå på en föreläsning om CPS:

"CPS - Collaborative Problem Solving

Ross W. Greene är klinisk psykolog och grundare till ”The Collaborative Problem Solving Institute” i Boston. Hans metod kan på svenska kallas ”Problemlösning i samarbete” eller också behåller man helt enkelt det engelska uttrycket och förkortar det till CPS.
Greene har i svensk översättning skrivit Explosiva barn: Ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar (2002, översättning Gunilla Gerland. Am. orig. 1998.) 2008 kom en bok inriktad på skolan: Vilse i skolan: Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt. (Översättning Silvia Klenz Jönsson.) "

”Greene betonar att om ett barn har ett beteende som krockar med omgivningens förväntningar så är det relationen mellan barnet och omgivningen som ger problemen. Färdigheter såsom flexibilitet/anpassningsförmåga och problemlösningsförmåga är sent utvecklade, något som leder till svårigheter i vardagen. Greene säger: ”Barn beter sig bra om de kan”. Barn vill bete sig på ett bra sätt och uppfylla förväntningar och önskningar i den omgivande miljön. Det var alltså om problemlösning. Ja, och så visade han lite filmer och det var på engelska och det var inte vanlig engelska utan det var någon akademisk engelska.

 Så det var lite halvsvårt och det är ju svårt att diskutera om man inte kan engelska. Jag tror det satt många som inte kunde engelska. Varför ska det börja bli föreläsningar på engelska och filmer och sånt när vi bor i Sverige? Jag fattar inte detta. Ja, men det gick ju an och jobba och det var trevligt och komma tillbaka.

 Sen gick vi till Ritz och jag köpte mig en kycklingsallad för jag tänkte det får räcka.

Åkte med min kära kollega tillbaka och gissa vart jag gick in? På Pingstkyrkans loppis men jag handlade faktiskt ingenting där. Jag kände att jag var nöjd.

Sen gick jag hem och gjorde razzia hos katten och gjorde rent hos henne och plockade litegranna. Men man orkar inte så mycket. Jag fick ju ett litet trevligt samtal på eftermiddagen också och det var riktigt roligt när någon ringde.

Inga kommentarer: