söndag 5 augusti 2012

pyssel idag

Idag blir att vila av min sista semestervecka. Fått lite energi tillbaka för lite pyssel och knåp. Känner mig så tokig och glad och så nyfiken och spänd. En finns en krydda i min tillvaro just nu. Jag har inte så många riktiga vänner kvar efter samboförhållandet.

Idag ska jag ha kontrollanten och den sjungande tösen på middag, så jag får väl gå och hoppa hur nattlinnet och duscha mig, jag måste bädda sängen. Jag måste även pyssla lite med balkongen och pyssla om mina blommor och grönsaker. I början av semester var så avundsjuk på alla vad de skulle göra på sin semester, själv hade jag panik över att vara ledig. Men de sex veckor jag har haft semester har varit upp och ned. Jag tror att jag varit sysselsatt med något nästan varje dag. Men mitt förbaskade förråd har jag inte gjort något med, det får bli nästa projekt under vinter-halvåret.

Till efterrätt bakade vi en hallonpaj med kokostäcke som jag hittade på en förpackning från ICA. Den var väldigt god men vi var aningen skeptiska till kryddan från början, närmare bestämt ingefäran, men det blev gott!

Hallonpaj med kokostäcke

Pajdegen:
3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 g smör eller margarin (rekommenderar riktigt smör)
1 ägg

Fyllning:
50 g smör eller margarin
1 dl socker
1/2 påse (á 200 g riven kokos)
1 ägg
1-2 msk färskriven ingefära
1 förpackning (250 g) ICA djupfrysta hallon

Hacka samman mjöl, socker och matfett, gärna i en matberedare. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck eller kavla ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 225 C, ca 10 min. Smält matfettet till fyllningen i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W), ca 30 sek. Tillsätt socker, kokos, ägg och ingefära. Fördela de frysta hallonen i pajskalet och bred kokossmeten över. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 225 C, ca 12 min. Servera pajen lätt avsvalnad med vaniljglass(/vaniljsås) till.




Nu är vi verkligen trötta på att vara instängda. Gött att få komma ut och gäspa och vila sig efter helgens bravader.



Inga kommentarer: