lördag 2 augusti 2008

dyslexi



När man ska skriva i Word så finns det olika stavningsprogram, till exempel Stava Rex. Om man till exempel felaktigt skriver ord isär, så rättar programmet till det. Det förklarar också vad man skrivit, till exempel om man skriver ung i stället för ugn. Saida är ett spåprogram. Det finns en väldigt bra ordbok som heter Saolplus. En nackdel är att det inte finns några program som klarar meningsbyggnad. Jag har kommit på en annan sak i Word: högerklicka på ett ord och gå ner på synonym. Då får man förslag på synonymer.

Jag använder också en talsyntes, som läser upp vad jag skrivit. Där finns olika röster, man testar sig fram till vilken man gillar. Rösten Ingvar är bra om man vill höra ifall man skrivit fel.

En bra sak när man skall fylla i OCR-nummer när man betalar räkningar är en C-pen från Clas Olsson. Den ansluter man via USB. Den använder jag också om det är något i ett brev som jag inte förstår, då kan jag snabbt lägga in den i Word och lyssna på den.

Om man har stora böcker eller kompendier, så är det bra med en flat-scanner där man kan lyfta upp locket. Man får köpa till ett program, till exempel Claro Scan eller Vitex.

Jag har stor hjälp och nytta av Taltjänst, eftersom jag har stora problem med meningsbyggnad. Jag har också hjälp av min sambo, men vi hamnar ofta i meningsutbyte, för jag tror ofta att jag har rätt. Det är inte lätt att leva med skrivsvårigheter, men det finns många tekniska lösningar. Det kostar dock mycket pengar att köpa all utrustning.

Ni får gärna maila mig och ställa frågor.

1 kommentar:

Iztari sa...

Bra tips, men det är som du skriver, Dyrt med tekniska hjälpmedel...