söndag 12 april 2009

gött väder idag

Vi smög oss upp, dom låg och sov – övernattningsfrämmandena. Vi kokade oss lite kaffe och så satt jag och bloggade. Jag hittade en ny blogg idag som var väldigt trevlig; Barnfamiljen.se heter den.
Där var lite roliga recept. Jag blev så sugen på rulltårta så jag och Ellinor fixade och gjorde i ordning rulltårta mitt på dagen här och åt. Den blandade vi ju med grädde och hallonsylt emellan. Det var inte så nyttigt men det gjorde vi. Så skulle vi få bort lite gräs runt bordet så jag började lunta där lite granna och det kunde gått illa så jag eldat upp för hela slanten men det var tur att Henke var snabb och hjälpte mig att släcka detta. Det var inte så kul.
När dom åkte hem så gjorde jag mig en Jansson och värmde på den omeletten som var kvar.
Men skit också! tvättmaskinen har gått i sönder här. Jag får be till Gud att han kan fixa den här tvättmaskinen. Henke kollar den här nu. Eller så får vi köpa en ny. Men ska inte tvättmaskiner hålla längre än en sju år? Det kan inte jag fatta. Det är inte klokt.

Rulltårta

3 st ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl grädde

Mellan rulltårtan

2dl vispa grädde
1dl hallonsylt blanda ihop detta.

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner det i äggsmeten.
Blanda ner grädden i smeten.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en ugnsform, 30×40 cm.
Grädda mitt i ugnen ca 5 min i 250 grader .
Strö socker över kakan och vänd upp den på ett bakplåtspapper. Dra bort papperet som kakan gräddats på.
blanda hallonssylt och grädden och bred på kakan och rulla ihop den.
Låt rulltårtan svalna innan den skärs i bitar och serveras.

Inga kommentarer: