söndag 21 december 2008

julköttbullar

Dom har gjort från ett recept ifrån kryddburken.
Då var det dags för julens köttbullar med massa goda kryddor!! Att steka köttbullarna i ugnen är väldigt smidigt om man gör många! De håller dessutom formen väldigt bra och inget stekos, fettstänk och passning vid stekpannan! Det finns uppsjöar av recept på julköttbullar, men här kommer mitt! Härlig smak av kryddpeppar och massor av lök, helt ljuvligt goda, detta recept lämnar jag aldrig som tradition till julen! Nu har jag frysen full så det räcker till julaftons julbord, och lite till lunch juldagarna före! MuMS
http://kryddburken.wordpress.com/2007/12/18/julkottbullar/

Söndag morgon… Gud, vi sov ända till klockan var tio! Då knackade det på dörren, det var tidningen som kom. Det var skönt att vi kom upp i alla fall. Vi har ju inte varit ute, varför sov vi så länge, det kan jag inte begripa, men så är det. Vi åt frukost, så började vi steka Kryddburkens köttbullar. Vi började med två kilo blandfärs, och det blev hundra stycken ungefär. Sen fick Henke åka upp till stan igen och handla, köpa mer blandfärs två kilo till. Det var väldigt gulligt av honom. Det är tur att affärerna är öppna på söndagar! Det var riktiga julköttbullar med massa goda kryddor i. Gå in på Kryddburkens hemsida! Men jag stekte dem inte i ugnen, jag stekte dem i stekpanna. Det tycker jag var mycket bättre. Det tog hela dan att göra detta, vi var färdiga vid sextiden. Vi tog faktiskt lite köttbullar, och så gjorde vi riktigt hemgjort mos, det var väldigt mumsigt! Men det var lite jobbigt att göra. Nu går Henke snart på jullov också, han gör sista dan i morgon, sen är han ledig en hel vecka, det ska bli väldigt skönt!

Inga kommentarer: