torsdag 24 juni 2010

Dagen före midsommarafton

God morgon!

Dagen före midsommarafton, ja det är inte klokt vad tiden går. Man har längtat till midsommarafton, men snart är det över och snart är det jul. Jag kan inte fatta att tiden går så fort här. Vi ska väl greja lite här hemma lite och ta bort lite sly i trädgården och plocka i ordning lite. Idag kommer Goldie och stannar över Midsommar hos oss, det ska bli kul att greja lite med henne, det blir bra.

Jag har lagt i blöt lite kycklingfilé som vi ska grill här i kväll, med lite klyftpotatis eller ris, får se vad vi känner för, det ska bli smarrigt. Idag måste jag städa, det ser mer eller mindre ut som ett bombnedslag här, dammråttor och sån skit från hörnen. Och plocka undan papper och sånt från dyslexiförbundet. Jag önskar att jag hade fler garderober, för det blir fullt med grejer!
Jag måste göra i ordning här och dammsuga och göra god mat här, innan lilla vovsingen kommer.
Usch det blir ett bombnedslag när man bor i ett litet hus, det är inte större än 60 kvadrat. Det är ju inte roligt att det blir så här.
Men i helgen blir vi ensamma, sitter här lugnt och skönt och går ner till missionskyrkan, som har lite festligheter här bredvid. Sjuntrops danslag kommer. Så det blir lugnt här. Men städa och göra fint till midsommar, det tycker jag är viktigt.
Men nu är Henke ute och klipper gräsmattan, så nu ska jag fortsätta att städa och inte sitta vid dumburken här!
Jag ska göra det sista nu, piffa lite och gör fint på bordet ute, så vi kan sitta där. Jag köpte en fin midsommarblomma igår, nere på Rutan på landet i Sjuntorp.
Jag hade tinat kyckling så jag tog soja, kycklingfond och amerikansk bbq-sauce med chili och smokey i. Det fick ligga i några timmar i marinaden. Sen gjorde jag en sås, jag tog bara gräddfil och blanda i mango chutney och lite salt, det blev riktigt smarrigt. Och kokt potatis till detta. Kycklingen blev kanongod – jättegod på grillen. Det var min första kryddblandning till kyckling och den blev helt perfekt första gången.


När vi satt och åt, så ringde min mobil. Då ringer Henkes systerdotter och hon hade blivit utelåst, hon hade glömt ta med sig nyckeln när hon gick till arbetet på morgonen och bara gått ut med sin kära hälft. Så hon kom ner, och vi drack lite vin och tjöta. Strax efter elva kom Thomas och hämta henne här. Det var en väldigt trevlig eftermiddag. Hon hade med sig djupfryst pizza och åt till vinet. Det var väldigt mysigt och Goldie tyckte det var jätteroligt och hon ville åka med i bilen, när dom åkte hem.






Ni får ha det så bra! / Nila & Henke

Inga kommentarer: